9/10 -nedtrapping og opplading

Løpsdagen nærmer seg og vi skal samle krefter, samtidig som vi holder beina igang og finpusser formen fram mot Halvmaraton. Det du ikke har gjort til nå får du ikke gjort så mye med. Nå gjelder det å tenke positivt og bygge seg opp til å tåle å gjennomføre løpet så godt du bare kan ut i fra dine forutsetninger. Det er i løpet av denne uka vi begynner å lade, erfarne halvmaratonløpere har kanskje funnet sin måte som fungerer. Er du debutant må du tore å prøve og feile og ta lærdom av det som kunne gått bedre. Når vi lader trapper vi ned treningsmengde samtidig som vi fyller opp kroppen med næring som den kommer til å behøve under selve løpet. Vi skal ikke ligge på sofaen og overspise, men er du av den typen som er glad i god mat, er dette uka du kan unne deg litt ekstra.
Tommel OPP: -vi er snart i MÅL1

Selv har jeg ofte hatt en lei tendens til å bli småsjuk den siste tida før et løp. Har en mistanke om at det er psyken min som på den måten sier ifra om at jeg skal ta det litt mer med ro. Da er det bare å lytte til det kroppen forteller og stole på at den rekker å komme seg til hektene igjen. Om man ikke føler seg helt restituert får man jobbe med hodet og kanskje erstatte noe løping med rolig sykling og gange eller en tur i skogen eller fjellet. Sørg bare for at du kommer deg ut minst et par-tre turer denne uka, samtidig som du spiser godt og bra. Les gjerne også mine ladetips her.  


UKE 9/10
3 løpeøkter (f.eks. tirsdag-torsdag-lørdag) og 2-3 g. styrke.

1. 8-10 km, behagelig fart, gjerne asfalt. 50-60min.

2. 5-7 km, gjerne terreng:
 fartslek eller progressiv tur, lytt til kroppen, kjør gjerne hardt hvis kroppen tillater det, men ikke press over evne! Legg inn korte eller lengre fartsøkninger der det kjennes naturlig eller øk farten gradvis mot slutten av turen. 40-50min.

3. 10-12 km rolig løping, grus eller asfalt.  Avslutt med en liten spurt. Ca. 60-70min.


Styrkeøvelser:
3 x 30 tåhev
3 x 30 kneløft
3 x 30 ryggløft
3 x 30 sit-ups

Kommentarer