-mer løpestoff-

-no vart det mye løping her..., -men som vi sier i trøndelag: "sånn går no lørdagskveillan!" -og fredagskveillan og ainner kveillan.... ja ja- ikke riktig alle da, men når man først er i slag gjelder det bare å kjøre på så lenge det går, for ellers står, man jo i fare for at det ikke blir til noenting. Og ofte kommer den sureste svie som en god ettersleng etter at man har svevd i endorfinrusens tegn.
NU KÖR VI! ready for ultraintervallhelg

Helga som var, ble for min del et slikt slag; -Pace on Earth, store motivatører innen ultraløping dro nemlig atter igang ULTRAINTERVALCHALLENGE, der man skal løpe ei mil hver tredje time, et helt døgn. Utfordringen starter normalt ved midnatt til lørdag, da starter man på med å løpe ei mil kl.00, kl.03, kl.06, kl.09, kl.12, kl. 15, kl.18, og kl.21. 8 ultraintervaller, med en samlet distanse på 80 km i løpet av 24 timer, altså, -om man velger å fullføre alle. Hvert intervall deles i sosiale medier, hovedsaklig på FaceBook, slik at alle deltakerne kan inspirere og motivere hverandre. Arrangøren organiserer det hele ved å gi ulike oppgaver og utfordringer til hvert intervall, med mulighet til å vinne haugevis av lekre sponsorpremier. Dette skal visst være en myk form for ultraløpetrening, ettersom man får tilbakelagt stor mengde med forholdsvis god hvile imellom. Undertegnede deltok for første gang i fjor sommer, behørig dokumentert her...!
INTERVALL 1 & 2: LEIKARBAKKEN OPP

I helga var det atter en gang duket til virtuell ultraløpefest, noe som passet meg bra i oppkjøringa til Bislett Ultrafestival neste måned, men ettersom jeg jobber stort sett hver eneste lørdag, og i tillegg har en god del andre forpliktelser både helg og ukedager, valgte jeg å kjøre mitt eget løp, i en litt mildere variant, trodde jeg. Målet var å greie 10 mil i løpet av hele helga, med første økt fredag ettermiddag, for deretter å løpe lørdag morgen og lørdag kveld, samt søndag morgen og søndag kveld; fem 2-milsøkter altså på ei helg. Alle øktene ble dokumentert på instagram, (link under de respektive bilder)
INTERVALL 3; MORGENJOGG FØR JOBB

Fredags- og lørdags-øktene gikk rimelig greit, men søndag fikk jeg slite skikkelig, med diskusjoner og akkederinger tusenvis av ganger frem og tilbake med meg selv, før jeg bestemte meg for å ta kveld, mens det enda var formiddag, så klart. Den eneste grunnen til at jeg ikke brøt helt av, var faktisk manglende mobildekning. Hadde det vært mulig å ringe etter bil, hadde jeg gjort det, for når beina blir blytunge og det eneste du greier er å gå, ja da, er det fryktelig lite motiverende å holde på; -tida som man ikke har, bare flyr avsted og man stresses ved, dem som sitter heime og venter.
INTERVALL 4 & 5: SÅNN GÅR NO LØRDAGSKVEILLAN

Så er det vel dette man skal øve på; de mentale bitene koplet opp mot det fysiske slit, samtidig som man vil beholde hodet og fornuften, livet har jo faktisk mange andre sider enn bare å løpe omkring mil etter mil. Det gjelder å gi seg i tide, mens leken er god. Jeg ser nemlig intet poeng i å presse på bare for å presse. Når så valget er tatt og man kjenner at det er greit er det utrolig hvordan man får mobilisert krefter. 21 km fredag pluss 17 og 21 lørdag gjorde at jeg manglet omtrent en helmaraton søndag for å nå mitt hårete mengdmål. Når så jeg endte opp med 32 km med samlet helgesum på drøye 90 km, får man vel likevel si seg fornøyd og blid, men da minsten min søndag ettermiddag finregnet og sa: " jammen da, kan du jo bare løpe deg en 7-8 km nå i kveld, så har du greid det allikevel!" -ja da. streika jeg, og jeg angrer ikke, for akkurat det kjentes overhodet ikke viktig.

Sakte kommer godfølelsen sigende, når man bare har fått litt tid på å kvile, og spise og gjøre litt andre ting, og da man attpåtil får se at man har vunnet førstepremien i ultraintervallutfordringen for intervall nummer 6, ja da er det jo en soleklar opptur så klart. Så nå sitter jeg her da og venter på energitilskudd for 2000 svenske kroner. Det er nok helt på sin plass, spør du meg, Tusen Hjertelig Takk! -jeg gleder meg!
INTERVALL 6, 7 & 8: BLYTONGT PREMIEINTERVALL!!!

Ellers skal jeg nå ROPE HØYT OG TYDELIG UT og SI: ENDELIG, -har jeg somla meg til å lage den løpegruppa på FaceBook som jeg har tenkt og snakka om i lange tider: Lierne Lavterskel Langdistanse LauparLag- kaller jeg den, og da skal ingen skremmes av ordet langdistanse for definisjonen på langdistanseløping er alle distanser fra 5000 meter og opp! -og jeg kan ikke tenke meg i min villeste fantasi at noen av oss, mosjonistkjerringer har noe som helst mål om å satse på sprint! Meninga mi er å mobilisere og motivere og sosialisere løpevillige libygg i et slags fellesskap. Får å få det til å fungere, trenger jeg hjelp, så værsåsnill-hvis flere vil bidra, så er jeg sikker på at vi sammen kan få til et trivelig løpemiljø, også her i Lierne. Raust og Romslig med plass til alle, lavterskel så klart. Jeg vet at det er mange der som gjerne tar et spark i ræva for å komme seg ut.

Og hvis noen allerede i kveld vil holde meg med selskap, så har jeg en plan om å løpe meg noen runder rundt bana, mens ungene spiller volleyball! Eller om du har andre planer og bare kan tenke deg løpeselskap- legg det inn, så fins det kanskje noen som vil løpe eller gå en tur med deg :-)

P.S. om noen vil være med i gruppa, så send på ei melding så legger vi deg til:-)
KVELDSTID BYGGE VI LØPEMUSKLA MED SNICKERS OG URTETE




Kommentarer