45 dager igjen til Ultravasan og noen tanker omkring

45 dager igjen, det kjennes ganske lite, helt plutselig er det bare ei og en halv måned til årets gedigne løpemål. Innimellom kan der meldes om nogle negative nedbrytende destruktive tanker;
-hva i all verden er det jeg driver med?
Orker jeg virkelig dette?
Vil jeg det nok?
Hva om jeg ikke greier å komme i mål innen de 15 timer som er satt? -eller i verste fall, ikke i det hele tatt? Hva om jeg rett og slett ikke er sterk nok, ikke har psyke eller kropp til å takle en slik påkjenning?
Heldig er jeg som har gode løpevenninner som kjører bil i flere timer for å løpe årets første tremilstur med meg.  Her fikk vi tatt oss en skikkelig TROLLSELFIE ved Laksjøen, på veg rundt.....

Fallhøyden er stor etter at stadig fler har tatt del i mine planer og er interessert og faktisk følger med og det at jeg til og med, har sagt høyt å tydelig at tidsmålet er å greie Ultravasan på 12 timer! Nå skulle jeg visst bare gått å vasket munnen min, og ta ordene tilbake, men sagt er sagt og det er kanskje like greit. For jeg vet jo ikke om jeg greier det, det skal faktisk løpes først, så kan vi snakke etterpå, hvis jeg kommer i mål! Dessuten skal vi løpe fra den hersens jantelov! (det skal vi i det minste greie!)
Mandagsmila på instagram er en motivasjon så sant men kommer i gang, den trenger ikke være ei mil engang, poenget er å sparke løpeuka igang, Forrige uke rakk jeg faktisk en morgentur ut før en lengre kjøretur

I gode øyeblikk tenker nemlig hodet mitt, slik at jeg innbiller meg at jeg kan greie alt jeg vil!!!
Når tiden begynner å nærme seg, er det lett å få en smule kalde føtter, kan du vel forstå. Det er jo ikke bare å gjøre det. Noen skarpe motivatører har sagt at om målet ditt ikke skremmer deg, er det ikke stort nok. Ultravasan skremmer meg ikke, for jeg tror jeg greier det, det er realismen som skremmer meg, fakta, for det er faktisk en god del begrensninger i et halvgammelt sorgfullt kjærringskinn, som først begynte løpetrening etter fylte førr! Sorry men sant. Det er bare å ta innover seg.

Jeg må kanskje rett og slett begynne å tenke litt mer, planlegge både løpetrening og løpsopplegg; -legge en plan.

Jeg liker ikke å løpe etter en plan!
Jeg liker å løpe fritt!
Jeg liker følelsen av å kunne løpe akkurat dit jeg vil, og bruke den tiden det tar.
På fotballcup med minsten min greide jeg å smette inn opptil flere løpeturer, dette er Frösötornet i Østersund, fy det var en bratt akke å komme seg dit, men bildet ble da skikkelig fint.... og løperuta ser skikkelig artig ut. -slike gleder kan en løper ha.
Jeg strever ikke etter å bli noe jeg ikke er, jeg vil bare løpe langt, det er en indre drivkraft i meg som bare har lyst til å løpe kjempekjempekjempelangt. Heldigvis har jeg et hode, som er i stand til å tenke, forholdsvis fornuftige tanker, derfor forstår jeg at jeg kan ikke løpe kjempelangt med mindre jeg har trent opp kroppen gradvis, bygget sten for sten slik at kroppen fysisk sett skal tåle det.

Psyken skal jo foresten også henge med, det er et eget kapittel bare den, derfor må man faktisk også trene det mentale, når man tenker å gjennomføre ultradistanser. Det er nok kombinasjonen av det som kjennes nesten umenneskelig, som er så fryktelig fasinerende. Kanskje.
På Storsjöcup fikk jeg tips om å løpe Frösöberget rundt, med passering Frösö Zoo, der tigrene bor... tror jeg da, jeg var jo ikke inni der, jeg løp bare rundt, og fikk meg ei skikkelig god mil før siste fotballkamp

eller er det kanskje så enkelt at jeg bare skal stille på start, med mine beste løpesko, og så løper jeg bare....
uten noe mer....
dikkedarier....
stopper på matstasjonene og spiser og drikker... og løper videre...akkurat slik jeg drømmer om , og lengter etter...

La det bare skje, at beina henger med, så tenker jeg at kanskje er det så enkelt, så sant man på forhånd har gjort leksa si, og leksa mi, denne gang er først å fremst å holde løpebeina igang... uten å presse dem for hardt.
Fra dagens morgenspring på møkkatunge seine treige bein, nylagt asfalt er faktisk ganske greit å løpe på og arbeidskara som jobber med den begynner visst nå å føle at de kjenner meg, jeg får i alle fall passere uten ledebil ofte med tommel opp og et smil til og med hender det jeg får slengt bra jobba etter meg, slike gleder kan faktisk løpelivet ha

Ta deg en løpetur
La dørstokkmila skrumpe inn
Den fortjener nemlig ingenting

det var dagens ord
og tanker omkring
min lengste løpsdistanse
som nærmer seg med stormskritt

-og nå tror jeg jammen snart at dette er blitt en skikkelig sjokkrosa løpeblogg gitt, -eller nesten da kanskje, og eller i det minste, eller kanskje ikke?!

Kommentarer