Lopapeysa in progress...

Lopapeysa er såvidt jeg har greid å forstå, fellesbetegnelsen på, islandsgensere, -el. jakker med rundfelling, strikket av Islandsgarn selvfølgelig. En skikkelig Islender med andre ord, denne heter; Öld, så veit du det, i tilfelle... du ønsker å strikke, men det finnes jo mange å velge i da, og alle er de lekre på hvert sitt vis. Jeg måtte jo legge opp til en slik, da vi skulle reise til Island for å gå skirenn kan du skjønne, og nå er det like før, jeg kan klippe siste tråd, og kle den på, 
så skal jeg jammen ut å fingå...
Rundstrikking hele veien på pinnestr. 4,5 mm så går det ganske så greit unna, oppklipping midt foran etter å ha sydd sikksakksøm på maskin, og hekle fastmasker rundt sårkanten i stedet for å strikke belegg, men ettersom jeg er litt av den gamle skole, syr jeg på et pyntebånd på innsiden av de heklede "knappestolper" Syns faktisk det blir ganske så fint.

Kommentarer