Fossavatn Skimarathon 2015

Nesten Utrolig kjennes det ut som En uke etter; -forrige Lørdag drev vi på denne tida å gikk skirenn i snøføyka på Island, nærmere bestemt Isafjordur som ligger på nordvestkysten, langt der oppe. 
MIN LEKRE MEDALJE:-) og 10.plass i klassen min;-YIPPIE !!!

Med rekordoppslutning og en knippe eliteløpere på herresiden lovet det godt ettersom været fredag ettermiddag var fantastisk flott med gnistrende herlig føre, da vi fikk være med på en liten gjennomgang av den 50 km lange løypa, -vi gikk vel muligens en tiendedel av distansen, en tur som bidro til å fjerne min egen følelse av "hva-er-det-jeg-egentlig-har-begitt-meg-ut-på" og "vil-jeg nå-egentlig-dette-da" for 50 km er umåtelig langt, dessuten kan det jo hende det blir kaldt, og jeg hater å fryse, og hvordan i all verden skal vi kle oss i dette ukjente landskap og klima???
løypedeling
Gruingen som hadde begynt å murre i magen forsvant i alle fall etter den lille turen og jeg begynte faktisk å glede meg, spesiellt etter møte med superspreke islandske instavennine Jòna, som har gått denne manndomsprøven av et skirenn mange ganger.
 Jóna & Me     #racedayselfie
Alt lå altså vel til rette for at denne kjærringa skulle få sin etterlengtede 4-timersøkt og vel så det, planen var som følger: bare gå på så godt og hardt jeg kan, så får det bli som det blir, spent på hvor lenge jeg holder, for så langt som 5 mil har jeg aldri gått før
utsikt fra startområdet
Oppe i Otta, Spise frokost: Havregrøt med Banan og Honning, -det er liksom min greie, pluss rødbetejuice og en kaffeskvett så klart, samt litt sportsdrikk på bussturen opp til startområdet og en energibar rett før start, så vet jeg at jeg holder lenge. Som ekstra "sikkerhet"  la jeg et par gel på lomma, i tilfelle kroppen skulle finne på å gå tom. 
sikringskost før lange skirenn
Plutselig væromslag gav panikkomsmøring av ski helt inntil 7 minutter før start, og 5-milstrasèen ble lagt om til to runder i 25-km-løypa, som visstnok skulle være adskillig tøffere enn utgangspunktet, som ikke kunne gjennomføres pga uvær!! og arrangøren påsto at det var en av de tøffeste Fossavatn noensinne, -ja ja- vi hadde jo verken noe eller noen å sammenligne oss med, så det var bare å gå det.

"uværet" gjorde at det med unntak av rundt startområdet, kun var ett spor å gå i, Ett spor, og umulig å gå forbi, jeg prøvde meg noen ganger, men i det jeg kom opp på sida av mannen foran, var jeg jo utmattet av å vasse i djupsnøen må vite, så da, var det bare å forsøke å holde plassen sin, enklere sagt enn gjort ettersom det alltid er noen som greier å presse seg forbi, her mangler jeg visst grunnleggende trening, dessuten muligens også i å være frekk nok kanskje???, Ja ja, en gang greide jeg det såvidt, følte meg frekk som en dritt, men ble faktisk løftet blidt inni sporet av en finne, tror jeg, bokstavlig talt og han var bare god og snill, vittig ja, ha ha, da han tok tak rundt livet mitt og løftet og dyttet meg fram: go go go: Tusen takk til ham!! Ellers var det jo flere artige episoder, -en gammel traver av en amerikaner, som jeg anså for å være en brukbar rygg å forsøke å henge fast ved, " I will try to follow you" -ærlig skal man jo være... hvorpå han prompte svarte: "I will try to Follow You!!, -are you a russian?? " -hvor han ble av etterhvert det vet jeg faktisk ikke, så hvem som ikke greide å følge hvem har jeg ikke helt kål på. Samma Det... Her er det opplevelsen som teller! Opplevde også en litt yngre kar som virket som han gav seg f.. på at hu derre kjerringa der skal jeg i alle fall IKKE la gå forbi, så hver gang jeg nesten greide å komme på sida eller til og med forbi, kom han som en muskuløs virvelvind, så etter ei stund forsto jeg at det var egentlig bare å gi opp, holde seg på plassen sin å se hva som skjer, for noen må da bli slitne etterhvert, når man skal gå så langt.
litt ruskevær på årets Fossavatnsgangen
På andre runden løste det seg opp litt mer, og etter ei stund begynte jeg å ta igjen folk som gikk halve distansen og hadde starta en time seinere. Det hjalp jo på motivasjonen for man blir jo så klart skikkelig sliten. Det herligste synes jeg faktisk er når man finner noen som er på samme nivå som en selv som kan "samarbeide" litt og henge med, problemet mitt, om jeg skal si det sånn, er vel at jeg ligger liksom litt imellom, om du forstår, jeg er ikke sterk eller rask nok til å henge med dem jeg kanskje egentlig burda ha greid å henge på, men samtidig ser det ut til at jeg er en smule raskere enn dem som statistisk sett skulle vært på mitt nivå, derfor, altså befinner meg i et slags mellomsjikt.

Drikkestasjoner var det jamt med, rundt løypa, jeg valgte å ta sportsdrikk på alle, sportsdrikken  både så ut og smakte som frostvæske, ikke at jeg har drukket frostvæske altså, men knallende signalblå, de brukte den faktisk også til å markere løypene med, -og det var bra, for der spora var fullstendig føket ned var det faktisk nesten det eneste å se, de signalblå frostvæskestripene å gå etter. Det funka det!

Men Herlig, skal jeg bare si at det var, HELE FOSSAVATN SKIMARATHON, til tross for ruskete vær og ski med dårlig gli, så vil du gjøre noe tøfft en dag, anbefaler jeg virkelig å reise til Island, -det er dessuten flere kortere distanser å velge mellom, slik at man utmerket godt kan få med seg hele familien. Maken og jeg gikk 50km, ungene 10km. Imellom der finnes også en 25km og en minimarathon for de aller yngste kvelden før.  

Og ETTERPÅ venter dette:

århundrets kakefest
GRATIS KAKEBUFFÈT, det er den største kakefest jeg noengang har vært med på, og du og du så godt det var, det var her man skulle hatt en kamelmage og fyllt til randen med, slik at man kunne holdt kakesuget unna skikkelig lenge. Nesten så det er verdt å gå skirennet bare for å oppleve dette!
FossavatnKaka

Vil du vite mer?, -her er lenkene:



Fossavatn får Tommel OPP, og er utrolig god å ha i kroppen når jeg skal begi meg ut på Ultravasan
på selveste "SELFIEPUNKTET" med minsten og mor

Kommentarer

Jóna Lind Kristjánsdóttir sa…
Så bra skrevd...vi er veldig stolt av rennet vårt og i år var det ekstra tøft. Glad for at dere kom og koste dere i Ísafjörður. Håper vi ses snart igjen :-)