Edelirosas Superenkle Knekkebrød

Takk til Hege som minnet meg på Knekkebrødbaking forleden Dag Det hadde jeg nemlig nesten helt Glemt Hvor fort gjort og hvor fantastisk Godt det Var. Etter At Far fikk en hel boks med nylaget Havrekjeks Ble det gjort Klart til Knekkebrødbaking. Oppskrifter florerer det uendelig mange av Men prinsippene er de samme: Blande sammen ei enkel røre av nøtter og frø og kanskje litt mel som blandes med væske fortrinnsvis vann som smørers utover ei langpanne og stekes til de er sprø. Jeg varierer smaken på mine litt og baker normalt litt på slump, tar det jeg har og smekker i hop etter denne mal:

370 g tørre varer røres sammen med
3,5 dl væske
3/4 teskje bakepulver
3/4 ts salt

De tørre varene kan f.eks være en blanding av noe av dette:

solsikkekjerner
valnøtter
linfrø
sesamfrø
gresskarkjerner
mandler
pecannøtter
havrekli
kruskakli
0,5-1 dl er spelt- eller rugmel, gjerne grovt, er alltid med, rett og slett for at alt skal henge litt bedre i hop.

Eventuelle nøtter hakkes grovt, så blandes alt i hop. Jeg benytter for tiden inntil 1/2 dl linfrøolje ettersom den inneholder gode omegafettsyrer som jeg innbiller meg at kroppen min trenger påfyll av. Da blir det igjen å tilsette 3 dl lunkent vann. Denne porsjonen passer akkurat til ei langpanne.


Røra som skal være litt løs, får stå å svelle noen minutter, mens ovnen forvarmes til 160 grader varmluft.
Så brer jeg den utover ei bakepapirkledt langpanne med en slikkepott og steker så smått ca. 15-20 minutter.
Da har massen tørket akkurat perfekt slik at plata kan taes ut og knekkebrødene deles i biter med et pizzahjul før de settes tilbake i ovnen og får steke videre, tilsammen en time.

Knekkebrødene blir fantastisk Gode og Sprø: Bare Prøv! Dessuten inneholder de en hel masse nyttige næringsstoffer som gir energi. Er du på slanker`n og trenger å tenke på linjene bør du kanskje vurdere og tenke tenke litt på hvor mye nøtter og olje og slikt, du heller innpå. Uansett er dette ei superenkel grunnoppskrift som har gitt meg vellykket resultat hver eneste gang.


Ha en Fin og Deilig Bakesøndag!

Kommentarer

Denne fikk jeg veldig lyst til å prøve! :9
Det skulle være et smilefjes uten noen form for 9-tall der. :)
Cloudberry sa…
Er nok ikke noe som slår hjemmelagde knekkebrød når en først har fått smaken på de ;)
Skal steke meg en ny landing i dag :)
Ha ei fin uke!